Kommentar från Alma:
En puls som stiger långsamt är att eftersträva då detta tyder på bra kondition. Maxpuls på 235 bpm är inte rimligt utan det måste vara något konstigt med maskinen du använder. Det är sant att maxpuls är genetiskt, men på ett ungefär kan du som kvinna räkna ut din maxpuls med formeln 206 - 80% av din ålder. (fx) = 206 – (0,80 x X ). Kolhydrater är inte vad som påverkar pulsen. Hög puls betyder att kroppen får jobba och anstränga sig mer ex. om du har en infektion i kroppen, druckit lite vatten eller utför högintensiv träning.  Lycka till med träningen!
 
Svar:
Jag svarade på detta snabbt sent igårkväll när jag hade skyhög feber på två minuter och jag vill få fram allt jag ville säga så jag tar om det här istället. 
 
En puls som stiger långsamt är att eftersträva då detta tyder på bra kondition.
För det första - vet du vad activio är? Min puls slår absolut inte i taket direkt för man ska ligga i olika zoner hela tiden. Blå zon, grön zon, gul zon och röd zon. Vi börjar alltid med uppvärmning där vi inte ska högde än grön zon vilket är runt 75% av vår maxpuls. Man ska vara lätt andfådd men det ska vara ganska behagligt. Så det klart att jag inte har 200 i puls efter två minuter.
 
För det andra - det beror väl lite på? Om man bara rakt upp och ned skulle börja springa så fort man bara kunde hade ju pulsen gått i taket. Det som tyder på bra kondition är hur snabbt pulsen går ner igen efter jobbig träning med hög puls.
 
Maxpuls på 235 bpm är inte rimligt utan det måste vara något konstigt med maskinen du använder. 
Nä jag tror heller inte att jag har 235 i puls, men jag använder det måttet när jag är på Activion för av någon anledning fungerar det. Jag har kommit upp i 216 så tror att min maxpuls kanske ligger någonstans vid 220. Det är absolut inget fel på "maskinen" (pulsbanden*) jag använder för jag har använt i princip alla pulsband då jag kört det här i flera år, och det är samma sak varje gång.
 
Det är sant att maxpuls är genetiskt, men på ett ungefär kan du som kvinna räkna ut din maxpuls med formeln 206 - 80% av din ålder. (fx) = 206 – (0,80 x X ). 
Jag har jag provat ta min puls snabbt efter en rush efter en löprunda (med mitt finger på handleden och räknat hjärtslagen i en minut) och den låg på drygt 200 och då var jag absolut inte lika trött som efter Activion. Så nej, min maxpuls är absolut inte 206. Och ska man räkna 206 - 80 % av sin ålder? Jag har hört 220 eller 226. Hur som helst finns det ingen bra forskning på att det verkligen stämmer så jag tror att det är väldigt individuellt. Allt jag vet är att jag verkligen inte har 206 i maxpuls och att jag har kommit upp i 216 på Activion.
 
Kolhydrater är inte vad som påverkar pulsen. Hög puls betyder att kroppen får jobba och anstränga sig mer ex. om du har en infektion i kroppen, druckit lite vatten eller utför högintensiv träning.  Lycka till med träningen!
Hmm, så du menar ju lägre desto bättre, för då behöver kroppen inte anstränga sig lika mycket? Och jag tror inte att kolhydrater påverkar pulsen, men att de påverkar MIG så att min kropp orkar prestera mer. Jag har ju bara mig själv att jämföra med och jag vet att för en månad sedan när jag i två månader gått på diet med ganska lite kolhydrater inte orkade upp med min puls. Jag kom knappt upp till 200 och det var absolut inte likt mig. Sedan åkte jag till Turkiet i en vecka och åt BARA massa kolhydrater och fyllde kroppen med bränse och vips så orkade min puls upp igen! Hur förklarar du det då? Var det bara vilan? Eller var det bara mycket mat överlag som gjorde det? :) Tack så mycket! 
Åh vad jag älskar dig. Tusen miljontals med kyssar <3 <3 <3